دانش آموزان آفاق با تدریس اساتید و برنامه ریزی حرفه ای تیم مشاوره در آزمون های تحصیلی پیشرفت می کنند...

روش های مطالعه عربی

روش مطالعه درس عربی

هیچ رتبه برتری را نمی توان در سال های قبل پیدا کرد که عربی کنکور را صفر زده باشد و باید مطلع باشید که میانگین درصد کل رتبه های زیر 1000 در درس عربی حدود 76 درصد است یعنی برای اینکه جزو رتبه های برتر باشید میانگین درس عربی شما باید در این حد باشد. برای افزایش درصد عربی یکی از روش ها اطلاع از روش مطالعه عربی کنکور است .

روش های مطالعه درس عربی

اولین قدم در یادگیری بهترین روش مطالعه و افزایش درصد عربی کنکور، شناخت این درس به صورت کامل است. درس عربی کنکور دارای ضریب پنج می باشد و دلیل اهمیت عربی در کنکور عملکرد نامطلوب داوطلبان در پاسخگویی به سوالات این درس است. دانش آموزان باید مباحث مهم عربی کنکور را شناخته تا بتوانند در تست ها درصد بالایی را کسب کنند، در ادامه برای شناخت این مباحث به تجزیه و تحلیل عربی می پردازیم.

همین موضوع انحراف معیاری در درس عربی کنکور ایجاد کرده است و اهمیت آن را به شدت بالا برده است . بودجه بندی عربی کنکور 20 تست است و در جایگاه اول، در دفترچه دوم کنکور انسانی قرار گرفته است.

تجزیه و تحلیل عربی

اگر بخواهیم درس عربی را تجزیه و تحلیل کنیم، بخش های مختلف آن به چهار قسمت اصلی تقسیم می شود :

  • قواعد: به بررسی ساختار جملات عربی، حرکت گذاری و نحوه به کار بردن افعال در موقعیت های مختلف می پردازد .
  • متون : شامل روش انجام مکالمه ها، داستان های کوتاه و حکایت های عربی می شود .
  • لغات : کاربرد لغات عربی در متن قرآن و نهج البلاغه را به ما نشان می دهد .
  • کارگاه ترجمه و تعریب: این بخش به تبدیل جملات از زبان مبداء به مقصد (فارسی به عربی) و بالعکس می پردازد.

سوالات عربی کنکور هم به دارای سه بخش ترجمه، قواعد و درک مطلب تقسیم می شود که خود درک مطلب عربی کنکور هم به سه قسمت سوالات متن، تحلیل صرفی و شکّل تقسیم می شود. سبک رایج سوالات عربی به صورت عیّن الصحیح و عیّن الخطا می باشد یعنی شما باید یا گزینه صحیح را پیدا کنید یا گزینه اشتباه؛ که اینجا باید اطلاع داشته باشید که در این سوالات، پیدا کردن خطا بسیار آسان تر است زیرا در باید یک گزینه اشتباه را پیدا کنید اما در سوالاتی که گزینه صحیح را خواسته باشد باید 3 گزینه اشتباه را پیدا کنید تا با رد گزینه به پاسخ صحیح برسید. اگر متوجه موضوع نشدید حق دارید چون به صورت متنی توضیح این موضوع اندکی دشوار و پیچیده است .

ترجمه و تعریب

ترجمه و تعریب - روش مطالعه عربی

این بخش برای بالا بردن درصد درس عربی بسیار موثر می باشد که کلید حل تست های ترجمه فقط افزایش دایره لغات می باشد، پس تا می توانید واژگان موجود در ذهن خود را گسترده تر کنید. همچنین در هنگام ترجمه به چهار عامل اصلی یعنی ضمایر، جمع و مفرد، معرفه و نکره و فعل ها توجه کنید . قابل ذکر است که این بخش شامل سوال تستی می شود.

درک مطلب

برای حل تست های این قسمت، نیاز است که بر روی حرکت گذاری و اعراب تسلط کافی داشته باشید. این بخش شامل 4 سوال تستی می شود.
سوالات درک مطلب شامل سوالات صحیح و غلط، عنوان مناسب برای متن، مفهوم متن و تکمیل جملات می شود و در قسمت شکل یعنی حرکت گذاری، علاوه بر تسلط بر قواعد عربی، باید با استفاده از رد گزینه، تست های این بخش را حل کنید .

در تحلیل صرفی و اعراب نیز باید فعل را از نظر زمان، ثلاثی مجرد و مزید، فعل لازم و متعدی و فعل معلوم و مجهول، فعل صحیح و انواع فعل معتل، مجرورات، اسم از نظر جنس و تعداد، جامد و مشتق، معرفه و نکره، معرب و مبنی را در گزینه ها مورد بررسی قرار دهید و گزینه های غلط را حذف کنید .

قواعد

شاید سخت ترین قسمت برای پاسخ گویی به تست ها، بخش قواعد باشد که نیازمند مطالعه دقیق دانش آموز است. این قسمت نیز در کنکور سراسری شامل 8 سوال تستی می شود .

نحوه مطالعه

اولین نکته ای برای بهترین روش مطالعه عربی کنکور مطلع بودن از ترتیب مطالعه می باشد. یعنی الان شما دانش آموزی هستید که قرار است عربی کنکور را مطالعه کنید! از خودتان سوال بپرسید که اولین مبحثی که مطالعه می کنید کدام مبحث است؟

اگر به ترتیب پایه پیش بروید یعنی مطالعه عربی کنکور را از دهم شروع کنید اشتباه است زیرا باید مباحث را تفکیک کنید. شناخت عربی کنکور اینجاست که چاره ساز می شود. همانگونه که اشاره کردیم عربی از سه مبحث درک مطلب ترجمه و قواعد تشکیل شده است.

قواعد اولین مبحث مطالعه عربی

درک مطلب و ترجمه وابسته به مبحث قواعد عربی کنکور هستند پس اینجا من به یک نکته مهم خواهم رسید. اولین مبحثی که در بحث عربی باید مطالعه شود مبحث قواعد می باشد و از سال دهم، قواعد عربی کنکور را شروع کنید.
زمانی که قواعد به اتمام رسید به سراغ ترجمه بیایید. اما اینجا بعد از اتمام ترجمه باید بدانید که درسنامه 40 درصد در پاسخگویی تست های ترجمه به شما کمک می کند.

پس برای تسلط کامل بعد از اتمام مبحث ترجمه عربی کنکور، هر شب بین 5 الی 10 تست از تست های ترجمه سراسری سال های قبل را حل کنید. بعد از اتمام مباحث ترجمه و قواعد، نوبت به جمع بندی و مرور می رسد اما نیازی به مطالعه مجدد جزوه نیست.

مبحث درک مطلب اینجا به شدت به شما کمک خواهد کرد. زیرا در بحث درک مطلب هم باید از ترجمه استفاده کنید و هم از قواعد و اینجاست که با شبی حل یک درک مطلب از سال های گذشته به صورت کامل هم بر روی مبحث درک مطلب مسلط می شوید و هم مطالب قبلی برای شما مرور خواهد شد و اینجا یک مسیر اصولی را پیش گرفته اید و بهترین روش مطالعه عربی کنکور را یاد گرفته اید .

نحوه خواندن قواعد عربی برای کنکور این طور بهتر است که قواعد درس عربی کنکور رو در تابستون کار کنید و از مهر ماه به بعد فقط قواعد رو دوره کنید. پس از تسلط بر قواعد، شروع به تست زدن کنید. بعد از عید هر روز یک آزمون عربی بزنید تا از میزان تسلط روی مباحث آگاه بشین.

جزوه نویسی

جزوه نویسی یک از روش مطالعه عربی

اگر جزوه نمی نویسید کلا کنکور را کنار بگذارید. بارها مشاهده کردم عده زیادی به خاطر تنبلی از جزوه نوشتن امتناع می کنند یا جزوه بقیه را می گیرند. اما این کار اشتباه جبران ناپذیری است.

  1. اولا هرگز جزوه فرد دیگری را استفاده نکنید چون آن جزوه مناسب سطح فرد دیگری است و ممکن است برای شما مناسب نباشد.
  2. نکته دوم هم درمورد جزوه نویسی که یکی از بخش های بهترین روش مطالعه عربی کنکور برای رسیدن به درصد بالا این است که باید بدانید شما قرار نیست فقط یک دور درس عربی را بخوانید و قطعا مطلبی که الان مطالعه می کنید تا یک ماه آینده در ذهنتان کمرنگ خواهد شد پس نیاز به مرور دارید.

چرا جزوه بنویسم؟

ممکن است سوال کنید از روی نکته نویسی ها مرور می کنم خب چرا جزوه بنویسم؟ یا از روی خود کتاب آموزشی مرور می کنم. باید بدانید که شما باید حدود 6 صفحه از کتاب کمک آموزشی را در یک برگه بتوانید خلاصه نویسی کنید و اگر جزوه نویس حرفه ای باشید در دوران کنکور کل عربی را در 10 برگ خلاصه نویسی کنید.

نتیجه این کار این است که می توانید در 15 دقیقه کل عربی را مرور کنید برای نوشتن جزوه سعی کنید از رمز گذاری استفاده کنید و نکات زاید را نیز حذف کنید.

در نوشتن جزوه زیاد وسواس نداشته باشید همه چیز را عینا و به صورت کامل بنویسید بارها مشاهده شده جزواتی که دانش آموزان می نویسند از خود کتاب کمک آموزشی حجیم تر است .

تحلیل تست های عربی کنکور که زیر شاخه ای از بهترین سبک مطالعه عربی کنکور است به شدت به شدت به شدت اهمیت دارد.

بیشتر از 80 درصد افراد اصلا تست را تحلیل نمی کنند یا به خیال خود دارند تست تحلیل می کنند اما به اشتباه. اولین نکته در تحلیل تست های عربی کنکور، داشتن یک جزوه مناسب است که در ادامه کاربرد آن را خواهم گفت.

انواع تست های حل شده

هنگامی که تست حل می کنید سه نوع تست را خواهید دید؛

  • تست هایی که درست حل کرده اید
  • تست هایی که اشتباه جواب داده اید
  • تست هایی که پاسخ نداده اید

برای تست های دسته دوم و سوم در داخل جزوه، شماره صفحه و شماره خود تست را در ابتدای جزوه بنویسید و دلیل اشتباه خود را نیز در آنجا بنویسید. حال هر ماه یک بار کل آن تست ها را مرور کنید و نکات داخل جزوه را بررسی کنید. این نکته باعث خواهد شد که اگر همان تستی که اشتباه پاسخ داده اید در کنکور آمد اشتباه خود را مجدد تکرار نکنید. این روش برای حذف درصد منفی هم به شدت کاربرد دارد.

روش مطالعه صحیح عربی، مطالعه به ترتیب هم نیاز و پیشنیاز است و در صورتی که از تکنیک های جزوه نویسی و تحلیل تست هم مطلع باشید به می توانید نتیجه خوبی کسب کنید.

بهترین ترتیب برای مطالعه مباحث عربی، به شکل قواعد سه پایه، ترجمه و درک مطلب است.

مراحل کلی مطالعه کنکوری قواعد درس زبان عربی

  1. ابتدا کتاب درسی خود را به طور کامل مطالعه کنید و سپس به سراغ درسنامه های کتب کمک آموزشی بروید.
  2. نکات قواعد و مطالبی را که احتمال می دهید فراموش کنید، یادداشت کنید.
  3. بعد از این که قسمت قواعد را به طور کامل مورد مطالعه قرار دادید، حال به سراغ تست های قواعد بروید.
  4. زمان بندی درست داشته باشید و به صورت اصولی تست بزنید.
  5. بعد از این که تست های خود را حل کردید، درصد بگیرید.
  6. در آخر به سراغ پاسخنامه تشریحی بروید و آن را به خوبی مطالعه کنید و اگر نکته ای مهم به نظرتان رسید، آن را هم به یادداشت های خود اضافه کنید.

مراحل کلی مطالعه کنکوری ترجمه درس زبان عربی

  1. ابتدا لغات هر درس از کتب دبیرستانی عربی و سپس از کتب کمک آموزشی مانند قلم چی را، مورد مطالعه قرار دهید.
  2. سپس به سراغ متن درس رفته و آن را ترجمه کنید.
  3. تمرین های ترجمه در کتاب های عربی چه دبیرستانی و چه کمک آموزشی را با دقت مطالعه کنید.
  4. در حل تمرین به صورت سوال و پاسخ آن توجه ویژه ای داشته باشید.
  5. کتاب عربی 1 و 2 و 3 را با همین روال ذکر شده مورد مطالعه قرار دهید.

همین حالا با آفاق

افرادی که عربی کنکور را صد می زنند آدم های عادی هستند فقط سبک صحیح مطالعه را اجرا می کنند پس شماهم می توانید.

اگر به رتبه برتر شدن فکر می کنید، موسسه ی آفاق، تا رسیدن به نتیجه ی دلخواه تان همراه شماست. شما می توانید با حضور اساتید برجسته بهترین شیوه های مطالعه را فرا گرفته و بالاترین درصد را در دروس کنکور کسب کنید. زمان به سرعت در حال گذر است آن را از دست ندهید، همین حالا با ما تماس بگیرید.

با آفاق تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *