دانش آموزان آفاق با تدریس اساتید و برنامه ریزی حرفه ای تیم مشاوره در آزمون های تحصیلی پیشرفت می کنند...

افزایش تمرکز هنگام درس خواندن

افزایش تمرکز هنگام درس خواندن

به دنبال نکاتی در مورد چگونگی تمرکز و افزایش تمرکز هنگام درس خواندن هستید؟ این پست را بخوانید تا نکاتی را برای افزایش تمرکز و بهبود قدرت حافظه هنگام درس خواندن و در زمان امتحانات خود بدانید.

تمرکز، چه هنگام مطالعه، چه بازی یا شغل ضروری است. زمانی که توجه توجه و تمرکز داشته باشید، می توانید در هر کاری که انجام می دهید برتر باشید. اما آیا همه ما آن را داریم؟ ما کاملاً آماده برای خواندن چیزی می نشینیم، اما پس از چند دقیقه، علاقه خود را از دست می دهیم. ذهن با یک یا چند فکر به نوسان ادامه می دهد و ما چیزی را رها می کنیم و به چیز دیگری می پریم. این برای اکثر ما اتفاق می افتد، درست است؟

هر کسی می تواند مهارت های تمرکز خود را با تمرین منظم و قاطعیت بهبود بخشد. اگر تمرکز کامل و بدون هیچ گونه انحرافی داشته باشید، می توانید کارها را به سرعت و بدون انجام هیچ خطایی به پایان برسانید. این قدرت تمرکز است. با ما همراه باشید تا نکات موثری در مورد چگونگی افزایش تمرکز حین مطالعه و بهبود حافظه را به شما بیاموزیم.

چرا به سرعت تمرکز خود را از دست می دهیم؟

شما چیزهای زیادی دارید که شما را از مطالعه و درس خواندن منحرف می کند. درست از یک اعلان در واتس اپ گرفته تا درخواست دوستی در فیس بوک و سایر رسانه های اجتماعی، تماس ها، پیام ها، پلی استیشن و غیره، این لیست بی پایان است. وقتی از نظر ذهنی برای خواندن یک موضوع پیچیده آماده می شوید، ناگهان، اگر صدای زنگ در یا پارس سگ را بشنوید، تمرکز خود را از دست می دهید و دور می شوید.

گاهی اوقات، ممکن است به صداهای پیرامون گوش دهید، یا ممکن است در مدتی احساس خواب آلودگی یا بی حوصلگی کنید. سوال بزرگ این است که چگونه می توان تمرکز را در مطالعه افزایش داد؟ برای افزایش تمرکز در مطالعه می توان تکنیک هایی را دنبال کرد.

چرا تمرکز لازم است؟

  • حافظه را بهبود می بخشد
  • آرامش می دهد
  • کارایی شما را افزایش می دهد
  • اشتباهاتی که مرتکب می شوید را کاهش می دهد
  • ذهن شما را از افکار ناخواسته آزاد می کند
  • به شما قدرت کنترل ذهنتان را می دهد
  • به شما کمک می کند سریعتر تصمیم بگیرید

نکات ساده برای افزایش تمرکز برای مطالعه ساعت های طولانی

نشستن برای ساعات طولانی و استفاده موثر از آن ساعت ها برای مطالعه می تواند یک چالش باشد. نکات زیر می تواند به شما کمک کند ساعت های طولانی به طور موثر مطالعه کنید:

با دوستت درس بخون

درس خواندن با یک دوست راهی برای افزایش تمرکز هنگام درس خواندن

تنها مطالعه کردن ممکن است باعث شود تمرکز شما در برخی مواقع از دست برود. برای بازگرداندن این انرژی، یکنواختی را بشکنید و با دوستتان شروع به مطالعه کنید. این می تواند به شما انگیزه دهد و همچنین به شما کمک می کند موضوعات پیچیده را به سرعت تکمیل کنید.

یک مکان خوب برای مطالعه انتخاب کن

یک اتاق ساکت و مرتب برای تمرکز مناسب روی مطالعه مورد نیاز است. این می تواند شما را از حواس پرتی های غیر ضروری دور نگه دارد. از نور کم استفاده نکنید زیرا ممکن است تمایل به خوابیدن داشته باشید.

رژیم غذایی مناسب داشته باش

رژیم غذایی مناسب برای افزایش تمرکز هنگام درس خواندن

زیاد غذا نخورید، یک وعده غذایی مغذی حاوی آجیل و میوه بخورید. میان وعده های سالم بخورید. میز مطالعه خود را با چیپس و سایر غذاهای ناسالم پر نکنید، زیرا تمرکز شما به جای تمرکز بر روی مطالعه، به خوردن تنقلات تغییر می کند.

استراحت های کوتاهی داشته باش

نشستن در یک مکان برای ساعات طولانی می تواند باعث خستگی و خواب آلودگی شود. هر 30 دقیقه یکبار بلند شوید و راه بروید. مقداری هوای تازه می تواند به شما انرژی مجدد بدهد. استراحت چند دقیقه ای ضرری ندارد و می تواند به رفع خستگی شما هنگام مطالعه کمک کند.

مدیتیشن را تمرین کن

وقتی حوصله‌تان سر می‌رود، کمی یوگا یا پرانایاما انجام دهید. این به سرعت سطح انرژی شما را افزایش می دهد.

زمان مناسب را برای مطالعه انتخاب کن

زمان مناسب برای  افزایش تمرکز هنگام درس خواندن

برخی از شما ممکن است در شب و برخی دیگر در روز عملکرد بهتری داشته باشید. انتخاب زمان مناسب بسیار مهم است زیرا در آن زمان تمرکز شما به اوج خود می رسد. وقتی هر روز در زمان انتخاب شده مطالعه می کنید، می توانید مطالعه بخش ها را بسیار سریعتر به پایان برسانید.

لوازم موردنیاز را دم دست نگه دار

چه کتاب، خودکار یا بطری آب، همه چیز را روی میز مطالعه خود نگه دارید. فقط برای آب یا دفترچه از محل خود حرکت نکنید این کار باعث از دست رفتن تمرکز هنگام درس خواندن شما شود. میز خود را مرتب نگه دارید کتاب ها و کاغذهایی که نمی خواهید از آنها استفاده کنید روی میز خود نداشته باشید. یک میز نامرتب به شما اجازه نمی دهد به درستی تمرکز کنید.

خوب بخواب

خواب یکی از نکات بسیار ضروری برای افزایش تمرکز و قدرت حافظه است. سعی کنید 6 تا 7 ساعت بخوابید که می تواند شما را شاداب و پرانرژی کند. کمبود خواب باعث می شود احساس کسلی و بی حالی داشته باشید.

به خودت پاداش بده

خودانگیختگی برای همه ما ضروری است. فقط به خودتان رشوه بدهید تا وظایف خود را به موقع انجام دهید. اگر طبق برنامه مطالعه را تمام کردید، با یک استراحت 30 دقیقه ای با دوستان خود به خودتان پاداش دهید یا به آهنگ مورد علاقه خود گوش دهید، هر کار کوچکی که دوست دارید انجام دهید.

از نمایش های تصویری استفاده کن

ساختن تصاویر بصری می تواند به یادگیری سریع چیزها کمک کند. برای به خاطر سپردن موضوعات سخت، از نمودارها استفاده کنید یا یک داستان ذهنی بسازید که می تواند به آسانی به یادآوری کمک کند.

قبل از مطالعه برنامه داشته باش

بدون برنامه ریزی روزانه نمی توانید به هدف خود برسید. یک برنامه واقعی بسازید و به آن پایبند باشید. این نکته برای افزایش تمرکز بسیار مهم است، زیرا می‌دانید که مجبورید هر روز چند کار را طبق برنامه به پایان برسانید.

بلند بخوان

اگر احساس می کنید تمرکز خود را از دست می دهید، شروع به خواندن با صدای بلند کنید. این به جلوگیری از حواس پرتی کمک می کند.

هرگز روی تخت خود مطالعه نکن

درس نخواندن در تختخواب یکی از راه های افزایش تمرکز هنگام مطالعه

اگر به طور معمول در رختخواب مطالعه می کنید، به سرعت تمرکز خود را از دست خواهید داد و و به مرور تمرکزتان کاهش پیدا می کند. هنگام یادگیری باید وضعیت بدنی مناسبی داشته باشید.

از تلفن و رسانه های اجتماعی دوری کن

هنگام درس خواندن و مطالعه باید گوشی های هوشمند خود را در حالت بی صدا نگه دارید. رسانه های اجتماعی می توانند زمان زیادی را از شما بگیرند. تا زمانی که امتحانات شما تمام شود، در رسانه های اجتماعی فعال نباشید. از این حواس پرتی ها دوری کنید و روی درس خواندن خود تمرکز کنید.

معطل نکن

اگر عادت به اهمال کاری دارید، نمی توانید به خوبی تمرکز کنید. بعداً زمانی باقی نمی ماند و شما گیج خواهید شد. برای بهبود تمرکز، هرگز مرور خود را به روز دیگری موکول نکنید.

تمرینات ساده برای افزایش تمرکز

  • از 100 تا 1 بشمار
  • به مدت 10 دقیقه بنشینید و به شعله شمع نگاه کنید
  • مدتی آرام روی صندلی بنشینید
  • چندوظیفه ای نکنید، عادت تمرکز بر یک چیز در یک زمان را در خود ایجاد کنید
  • برای مدتی دم و بازدم عمیق را تمرین کنید

سخن پایانی

اگر خود را برای امتحانات نهایی آماده می کنید یا در آستانه ی کنکور دادن هستید رعایت این نکات به شما در افزایش تمرکز هنگام درس خواندن کمک خواهد کرد. علاوه بر این، با به کارگیری بهترین روش های مطالعه می توانید موفقیت چشمگیری در امتحانات و آزمون سراسری خود داشته باشید.

امیدواریم نحوه بهبود تمرکز را به وضوح دریافت کرده باشید. امتحانات نیازمند تعهد و فداکاری ماست. فقط با نگرش و تمرکز صحیح می توانیم امتحان را با موفقیت پشت سر بگذاریم.

به عنوان یک دانش آموز، به خوبی از چیزهایی که حواس شما را پرت می کند آگاه خواهید بود. از همه این ها دوری کنید، مهارت های تمرکز خود را تقویت کنید و با تلاش و اراده صادقانه برای امتحانات خود آماده شوید. از دیدن تحول در خود شگفت زده خواهید شد.

همین حالا با آفاق

ماری کوری: من یاد گرفتم که راه پیشرفت نه سریع و نه آسان است.

موسسه ی آموزشی آفاق پیوسته در تلاش است تا به دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری، بهترین روش های مطالعه و یادگیری را به کمک مدرسان و مشاوران حرفه ای و متخصص آموخته و آن ها را به بالاترین قله های موفقیت برساند. شما دانش آموزان عزیز، برای رسیدن به موفقیت و هدف خود می توانید از خدمات آفاق بهره مند شوید. زمان ارزشمند خود را از دست ندهید، فقط کافیست با ما تماس بگیرید.

با آفاق تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *