دانش آموزان آفاق با تدریس اساتید و برنامه ریزی حرفه ای تیم مشاوره در آزمون های تحصیلی پیشرفت می کنند...

آزمون و نکاتی درباره آن

آزمون و نکاتی درباره آن

 آزمون و نکاتی درباره ی آنمدیریت خود برای آزمون

برای موفقیت در کنکور سراسری تنها مطالعه، تست زنی و برنامه ریزی درسی کافی نیست بلکه داوطلبان

باید بتونن آزمون خودشون را با توجه به شرایط کنکور مدیریت کنن.

از آنجایی که 4ساعت آزمون، نتیجه همه زحمت هایی که در یک سال کشیدن را مشخص می کندپس مدیریت درست آزمون در کنار کاهش استرس می تونه کمک کنه تا داوطلب بهترین نتیجه ممکن را
با توجه به شرایط علمی خودش بگیره.

معمولا در خونه با شرایط ایده آل به آزمون جواب داده میشه اما کوچکترین تغییری سر جلسه آزمون میتونه تمرکز داوطلب را از بین برده و مدیریت آزمون را از دستش خارج کنه.

به خاطر همین مهارت آزمون دادن مسئله مهمیه و باعث میشه تا داوطلب بتونه از تمام قابلیت ها و توانایی های خودش سر جلسه آزمون استفاده کنه.

در واقع کسب رتبه های برتر در آزمون کنکور سراسری، فقط با داشتن اطلاعات علمی میسر نیست، زیرکی و استفاده درست از زمان نیز نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد .

مدیریت زمان و تست های زماندار:

2 عاملی هستند که در موفقیت کنکور تاثیر بسزایی دارند که هدف از انجام این فعالیت قدرت تنظیم و مدیریت زمان و افزایش سرعت در پاسخگویی است.

در واقع مدیریت زمان در کنکور، رفتار ها و تکنیک هایی در جلسه آزمون هستند تا بتوان بهترین عملکرد رو در آزمون داشت و بهترین نتیجه رو از آزمون مورد نظر گرفت.

مدیریت زمان آزمون

1 .ابتدا سوالات آسان را پاسخ دهید!

همه سوالات کنکور از امتیاز برابر برخوردارند و داوطلبان با پاسخگویی به سوالات سخت، متوسط و آسان امتیاز برابر کسب می کنند.

پس بهتر است که به پاسخگویی سوالات آزمون سخت پافشاری نکنید و به سوالاتی که بلدید پاسخ دهید. بهتر است بین سوالاتی که به هیچ عنوان قادر به پاسخگویی آن ها نیستید و سوالاتی که وقت گیر هستند، تمایز قائل شوید تا در صورتی که در آزمون وقت اضافه آوردید، سراغ سوالاتی که وقت گیر بودند بروید.

حتما در این باره علامت هایی را مشخص کنید. چون اگر که این سوالات قابل شناسایی شوند بهتر است.

2 .پاسخگویی هدفمند داشته باشید!

کسب درصد متعادل در همه درس ها، عامل مؤثری در افزایش نمره تراز و رتبه است. بنابراین هر درس را فقط در زمان پیش بینی شده برای آن باید مورد توجه قرار داد.

برای این امر باید در زمان شروع آزمون، زمان شروع هر درس را در ابتدای آن بنویسید تا توجه بیشتری به آن شود .در روز آزمون حتما یک ساعت مچی یا زمان سنج )کرنومتر( برای مدیریت زمان همراه داشته باشید .

در صورتی که سوال های ساده یک درس را پاسخ دادید و زمان آن درس هنوز تمام نشده بود، به سوال هایی که کنار آن ها علامت منفی یا ضربدر قرار داده اید، بپردازید و اگر زمان آزمون به اتمام رسیده بود، آن درس ها را رها کرده و به سوال های درس بعد پاسخ دهید که البته این کار را باید در ابتدای جلسه برای تمامی درس ها انجام داد.

همانطور که بارها گفته شده و حتی نفرات برتر به این نکته تاکید دارند که عامل اصلی افزایش تراز و درصد در کنکور و آزمون ، حل متعادل تمام دروس است.

3 .هنگام برخورد با سوالات سخت، روحیه خود را از دست ندهید

داوطلبانی که وقتی نمی توانند از پس حل یک یا حتی چند تست برآیند دچار آشفتگی ذهنی می شوند و کلا روحیه خود را از دست می دهند، افرادی ایده آل گرا هستند و می خواهند به تمام تست های کنکور پاسخ دهند!

این در حالی است که برترین نفرات در کنکور که توانسته اند به 100 درصد تست ها پاسخ دهند، بسیار کم بوده اند و تعداد آن ها زیاد نیست. پس نباید نگران این باشید که چرا نمیتوانید درسی را 100 بزنید.

اما نگران این مسئله باشید که نتوانید در جلسه آزمون و کنکور ، از تمام توانایی های علمی و خوانده های خود استفاده کنید. مهم نیست که نتوانید به همه ی تست ها پاسخ دهید، مهم این است که بتوانید به تست هایی که بلد هستید، پاسخ درست بدهید.

4 .از تکنیک وقت اضافه استفاده کنید

براساس تکنیک اول، قرار شد ابتدا سوالات آسان هر درس را پاسخ دهید. از طرفی در تکنیک وقت اضافه ، زمان هر درس را مقداری کمتر از زمان پیشنهادی در دفترچه سوال در نظر بگیرید و سعی کنید سوال های هر درس را در زمانی کوتاه تر از زمان پیشنهادی به اتمام برسانید.

بنابراین یک بار در ابتدای آزمون و بار دیگر در انتهای آزمون اختصاصی مقداری زمان اضافه خواهید داشت که به آن وقت اضافه می گوییم.

برای مثال، در کنکور سراسری زمان درس های عمومی یعنی ادبیات و عربی و دین و زندگی و زبان، هر کدام بین 17 دقیقه تا 20 دقیقه پیشنهاد شده است. ما برای این درس ها، زمان نقصانی را پانزده دقیقه پیشنهاد کرده ایم.

وقتی شما این زمان ها را رعایت کنید، در پایان درس های عمومی 15 دقیقه وقت اضافی خواهید داشت که می توانید به تشخیص خود صرف استراتژی بازگشت کنید و در زمانی که ذخیره کرده اید به سراغ درس ها و سوال هایی بروید که قبلا علامت گذاری کرده اید و روی سوال های زمان بر و سوال های دشوارتر وقت بگذارید.

با خیال آسوده از این که به همه سوال های ساده در تمام درس ها پاسخ داده اید، اکنون به سراغ سوال های دشوارتر و وقت گیرتر میروید.

باید اشاره کنیم که مسلط شدن برای مدیریت زمان در جلسه آزمون، مهارتی نیست که در یک یا دو آزمون به کمال برسد، بلکه باید قبل از هر آزمون و برای هر آزمون، خوب فکر کنید و با توجه به میزان آمادگی خود هدف گذاری کنید ، نقشه ذهنی طراحی کنید و سپس بارها و بارها روش های مدیریت آزمون را بررسی و اجرا کنید تا به تدریج در مدیریت زمان مسلط شوید.

مدیریت استرس آزمون

یکی از بزرگترین و یا شاید سرنوشت سازترین مراحل زندگی برای هر انسانی عبور موفقیت آمیز از سد کنکور است.

این مسئله باعث شده است که متقاضیان این آزمون بزرگ دچار اضطراب های شدید گردند و به همین دلیل از بین بردن و کنترل استرس کنکور به یک دغدغه برای بسیاری از داوطلبان شده است.

یکی از دلایل بروز استرس در بین داوطلبان عدم آمادگی کافی برای هدف مورد نظر است؛ این عدم آگاهی می تواند به دلیل پشتکار کم، نداشتن تمرکز و یا مهمتر از همه، فراموشی مطالب باشد.

اما یک عامل بزرگ دیگر که در بسیاری از متقاضیان دیده می شود، توقعات نادرست خانواده، دوستان و اطرافیان است که شاید با استعداد، علاقه و انگیزه شخص در یک جهت نباشد.

این مسئله در بین متقاضیان کنکور تجربی بیش از رشته های دیگر دیده می شود و متاسفانه باعث تصمیم گیری های غلط در بین جوانان می گردد.

10 نکته برای غلبه بر استرس

1.برنامه ریزی گام به گام برای مطالعه

مهم ترین نکته این است که برنامه ریزی شما بایستی با ویژگی های شخصیتی، تعداد دروس و هدف شما مطابقت داشته باشد.

2.تغذیه مناسب

لزوما خوردن غذای سنگین و پرچرب نمی تواند به آمادگی جسمی شما کمک کند، بلکه سعی کنید از مواد مغذی همچون مغزها، میوه ها، سبزیجات و ویتامین دار استفاده کنید.

3 .از خودتان توقع زیاد نداشته باشید

اینکه کمال گرا باشید باعث می شود که هیچوقت از وضعیت موجود و نتایج آزمون احساس رضایت نکنید.

4.خودتان را با کسی مقایسه نکنید

بدترین چیز این است که خودتان را مدام با دوستان و یا افراد دیگر مقایسه کنید. شما خصوصیات و شرایط مخصوص به خود را دارید، پس به قابلیت های خود ایمان داشته باشید.

5.خواب کافی

6.اعتماد به نفس

7 .تفریح مناسب داشته باشید

نشانه های استرس داشتن

  • بی قراری و پرت شدن حواس به این سو آن سو
  • تند شدن ضربان قلب
  • تکان خوردن و جابجایی های مداوم
  • جویدن ناخن ها
  • عدم توانایی در تصمیم گیری
  • معده درد
  • بی خوابی یا خواب زیاد
  • تند تند صحبت کردن
  • عرق کردن کف دست و پا
  • مشکالت گوارشی همچون دل درد یا دل پیچه
  • نداشتن اشتها و یا پرخوری

استرس در سر جلسه کنکور تا حدی طبیعی است، بهتر از برای عملکرد بهتر و کنترل استرس در کنکور به راهکار هایی که در این مقاله گفته شد عمل کنید.

همین حالا با آفاق

مکانی برای رسیدن به خواسته هایتان

موسسه ی کنکور تقویتی گاج آفاق، با برگزاری آزمون های سراسری گاج و همچنین آزمون های آنلاین شما را در یک قدمی قبولی در کنکور سوق می دهد. با شرکت در این آزمون ها می توانید سطح خود را سنجیده و نقاط ضعف و قوت خود را تقویت کنید و در دانشگاه مورد علاقه ی خود قبول شوید. کافی است با ما تماس بگیرید.

با آفاق تماس بگیرید

گرد آورنده : سرکار خانم فاطمه زهرا بابایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *