دانش آموزان آفاق با تدریس اساتید و برنامه ریزی حرفه ای تیم مشاوره در آزمون های تحصیلی پیشرفت می کنند...

آزمون و نکاتی درباره آن

آزمون و نکاتی درباره آن

مدیریت خود برای آزمونبرای موفقیت در کنکور سراسری، تنها مطالعه، تست‌زنی و برنامه‌ریزی درسی کافی نیست. داوطلبان باید توانایی مدیریت آزمون خود را با توجه به شرایط کنکور تقویت کنند.

با توجه به اینکه 4 ساعت آزمون، نتیجه تمام زحمات یک ساله را مشخص می‌کند، مدیریت صحیح آزمون و کاهش استرس می‌تواند به داوطلب کمک کند تا بهترین نتیجه ممکن را با توجه به شرایط علمی خود کسب کند.

معمولاً در خانه با شرایط ایده‌آل به آزمون پاسخ داده می‌شود، اما کوچک‌ترین تغییر در جلسه آزمون می‌تواند تمرکز داوطلب را به هم بزند و مدیریت آزمون را دشوار کند.

بنابراین، مهارت آزمون‌دادن مسئله‌ای مهم است و موجب می‌شود داوطلب بتواند از تمام قابلیت‌ها و توانایی‌های خود در جلسه آزمون بهره‌برداری کند. در واقع، کسب رتبه‌های برتر در آزمون کنکور سراسری تنها با داشتن اطلاعات علمی میسر نیست؛ زیرکی و استفاده صحیح از زمان نیز نکته‌ای کلیدی است که باید به آن توجه کرد.

مدیریت زمان و تست های زماندار

مدیریت زمان و تست‌های زمان‌دار، دو عامل خیلی مهم در موفقیت کنکور هستند. هدف از این فعالیت‌ها، قدرت تنظیم و مدیریت زمان و افزایش سرعت در پاسخگویی است.

در واقع، مدیریت زمان در کنکور شامل رفتارها و تکنیک‌هایی است که به داوطلب کمک می‌کند بهترین عملکرد را در آزمون داشته و بهترین نتیجه را از آن کسب کند.

مدیریت زمان آزمون

مدیریت زمان آزمون

1. ابتدا سوالات آسان را پاسخ دهید!

همه سوالات کنکور از امتیاز برابر برخوردارند و داوطلبان با پاسخگویی به سوالات سخت، متوسط و آسان امتیاز برابر کسب می کنند.

پس بهتر است که به پاسخگویی سوالات آزمون سخت پافشاری نکنید و به پاسخگویی سوالات آسان بپردازید. بهتر است بین سوالاتی که به هیچ عنوان قادر به پاسخگویی آن ها نیستید و سوالاتی که وقت گیر هستند، تمایز قائل شوید تا در صورتی که در آزمون وقت اضافه آوردید، سراغ سوالاتی که وقت گیر بودند بروید.

حتما در این باره علامت هایی را مشخص کنید. چون اگر که این سوالات قابل شناسایی شوند بهتر است.

2. پاسخگویی هدفمند داشته باشید!

برای افزایش تراز و رتبه، باید درصد متعادل در همه درس‌ها داشته باشید؛ بنابراین، هر درس را تنها در زمان پیش‌بینی شده برای آن باید بررسی کنید.

کسب درصد متعادل در تمامی درس‌ها، عامل مؤثری در افزایش نمره تراز و رتبه است. به همین دلیل، باید هر درس را فقط در زمان اختصاصی خود بررسی کنید. برای این کار، زمان شروع هر درس را در ابتدای آن یادداشت کنید و یک ساعت‌مچی یا زمان‌سنج (کرنومتر) برای مدیریت زمان همراه داشته باشید.

اگر سوالات ساده یک درس را پاسخ دادید و زمان هنوز تمام نشده بود، به سوالات علامت‌دار بپردازید. در صورت اتمام زمان، آن درس را رها کرده و به سوالات درس بعدی بپردازید. این روش را برای تمام دروس در ابتدای جلسه اعمال کنید.

همانطور که بارها گفته شده و حتی نفرات برتر به این نکته تاکید دارند که عامل اصلی افزایش تراز و درصد در کنکور و آزمون، حل متعادل تمام دروس است.

3 .هنگام برخورد با سوالات سخت، روحیه خود را از دست ندهید

داوطلبانی که نمی‌توانند به یک یا چند تست جواب بدهند و دچار آشفتگی ذهنی می‌شوند، معمولاً افرادی ایده‌آل‌گرا هستند که می‌خواهند به همه تست‌های کنکور پاسخ بدهند!

این در حالی است که برترین نفرات کنکور که توانستند به 100 درصد تست‌ها پاسخ بدهند، خیلی کم هستند و تعداد آن ها زیاد نیست. پس نباید نگران این باشید که چرا نمی‌توانیند به همه تست‌ها جواب بدهید.

بلکه باید نگران این باشید که نتوانید در جلسه آزمون از تمام توانایی‌های خود بهره‌برداری کنید. اهمیت ندارد که به تمامی تست‌ها پاسخ ندهید؛ مهم این است که بتوانید به سوالاتی که به آن‌ها مسلط هستید، پاسخ صحیح دهید.

4 .از تکنیک وقت اضافه استفاده کنید

براساس تکنیک اول، قرار شد ابتدا سوالات آسان هر درس را پاسخ دهید. از طرفی در تکنیک وقت اضافه، زمان هر درس را مقداری کمتر از زمان پیشنهادی در دفترچه سوال در نظر بگیرید و سعی کنید سوال های هر درس را در زمانی کوتاه تر از زمان پیشنهادی به اتمام برسانید.

بنابراین یک بار در ابتدای آزمون و بار دیگر در انتهای آزمون اختصاصی، مقداری زمان اضافه خواهید داشت که به آن وقت اضافه می گوییم.

برای مثال، در کنکور سراسری، زمان پیشنهادی برای درس‌های عمومی مانند ادبیات، عربی، دین و زندگی، و زبان، هر کدام بین 17 تا 20 دقیقه است. ما برای این درس ها، زمان نقصانی را پانزده دقیقه پیشنهاد کرده ایم.

وقتی شما این زمان ها را رعایت کنید، در پایان درس های عمومی 15 دقیقه وقت اضافی خواهید داشت که می توانید به تشخیص خود صرف استراتژی بازگشت کنید و در زمانی که ذخیره کرده اید به سراغ درس ها و سوال هایی بروید که قبلا علامت گذاری کرده اید و روی سوال های زمان بر و سوال های دشوارتر وقت بگذارید.

با خیال آسوده از اینکه به تمام سوالات ساده در همه درس‌ها پاسخ داده‌اید، اکنون به سراغ سوالات دشوارتر و وقت‌گیرتر می‌روید.

تسلط بر مدیریت زمان در جلسه آزمون، مهارتی است که به مرور زمان و با تمرین مکرر به دست می‌آید. برای این کار، باید قبل از هر آزمون برنامه‌ریزی کنید و با توجه به آمادگی خود، روش‌های مدیریت آزمون را بررسی و پیاده‌سازی کنید.

مدیریت استرس آزمون

مدیریت استرس آزمون

یکی از بزرگ‌ترین و سرنوشت‌سازترین مراحل زندگی برای هر فرد، عبور موفقیت‌آمیز از کنکور است. این مسئله موجب شده که متقاضیان این آزمون بزرگ دچار اضطراب‌های شدید شوند. از بین بردن و کنترل استرس کنکور به دغدغه‌ای برای بسیاری از داوطلبان تبدیل شده است.

یکی از دلایل بروز استرس، عدم آمادگی کافی برای هدف مورد نظر است؛ این عدم آمادگی می‌تواند به دلیل پشتکار کم، نداشتن تمرکز یا فراموشی مطالب باشد. همچنین، توقعات نادرست خانواده و دوستان نیز می‌تواند استرس‌زا باشد. این مسئله در داوطلبان کنکور تجربی بیشتر از سایر رشته‌ها مشاهده می‌شود و باعث تصمیم‌گیری‌های غلط می‌گردد.

نشانه های استرس داشتن

  • بی‌قراری و پرت‌شدن حواس
  • تند شدن ضربان قلب
  • تکان خوردن و جابجایی مکرر
  • جویدن ناخن‌ها
  • عدم توانایی در تصمیم‌گیری
  • معده‌درد
  • بی‌خوابی یا خواب زیاد
  • تند تند صحبت کردن
  • عرق کردن کف دست و پا
  • مشکلات گوارشی مانند دل‌درد یا دل‌پیچه
  • نداشتن اشتها یا پرخوری

10 نکته برای غلبه بر استرس

1- برنامه ریزی گام به گام برای مطالعه

مهم ترین نکته این است که برنامه ریزی شما بایستی با ویژگی های شخصیتی، تعداد دروس و هدف شما مطابقت داشته باشد.

2- تغذیه مناسب

خوردن غذای سنگین و پرچرب می‌تواند به آمادگی جسمی شما آسیب بزند. بهتر است از مواد مغذی مانند مغزها، میوه‌ها، سبزیجات و ویتامین‌ها استفاده کنید.

3- از خودتان توقع زیاد نداشته باشید

اینکه کمال گرا باشید باعث می شود که هیچوقت از وضعیت موجود و نتایج آزمون احساس رضایت نکنید.

4- خودتان را با کسی مقایسه نکنید

بدترین چیز این است که خودتان را مدام با دوستان و یا افراد دیگر مقایسه کنید. شما خصوصیات و شرایط مخصوص به خود را دارید، پس به قابلیت های خود ایمان داشته باشید.

5- خواب کافی

6- اعتماد به نفس

7- تفریح مناسب داشته باشید

در پایان، موفقیت در کنکور سراسری نیازمند ترکیبی از آمادگی علمی و مهارت‌های آزمون‌دهی است. در حالی که داشتن اطلاعات کافی و مطالعه منظم اساس موفقیت است، مدیریت صحیح زمان و کنترل استرس نقش حیاتی در کسب نتیجه مطلوب دارد. با رعایت تکنیک‌های مدیریت زمان، پاسخ‌گویی به سوالات متعادل و حفظ آرامش در جلسه آزمون، می‌توانید به بهترین شکل از توانایی‌های خود بهره‌برداری کرده و به نتایج مطلوب دست یابید. توجه به جزئیات، استفاده مؤثر از زمان و حفظ تمرکز در شرایط آزمون، کلیدهای اصلی برای دستیابی به موفقیت در این مسیر مهم هستند.

گرد آورنده: سرکار خانم فاطمه زهرا بابایی

همین حالا با آفاق

مکانی برای رسیدن به خواسته هایتان

موسسه ی کنکور تقویتی گاج آفاق، با برگزاری آزمون های سراسری گاج و همچنین آزمون های آنلاین شما را در یک قدمی قبولی در کنکور سوق می دهد. با شرکت در این آزمون ها می توانید سطح خود را سنجیده و نقاط ضعف و قوت خود را تقویت کنید و در دانشگاه مورد علاقه ی خود قبول شوید. کافی است با ما تماس بگیرید.

با آفاق تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *