دانش آموزان آفاق با تدریس اساتید و برنامه ریزی حرفه ای تیم مشاوره در آزمون های تحصیلی پیشرفت می کنند...

افزایش تراز کنکور

چطور تراز خود را بالا ببریم؟ راهکارهای افزایش تراز

چگونه تراز خود را بهبود بخشیم؟

افزایش تراز و درصد دروس در سال کنکور و پایه‌های یازدهم از دغدغه‌های اصلی داوطلبان در این سال حساس است و همواره این سؤال برای آنها مطرح می‌شود که چگونه می‌توان تراز خود را بالا برد؟ چگونه با افزایش درصد، تراز خود را نیز افزایش دهیم؟ راهکارهای افزایش تراز چیست؟ روش‌های رتبه‌های برتر برای افزایش تراز چگونه بوده است؟ چرا با وجود مطالعه خوب و استفاده از روش‌های مطالعاتی صحیح، تراز همچنان رشد نمی‌کند؟

در این مقاله قصد داریم راهکارهایی برای افزایش تراز ارائه دهیم. بنابراین، اگر شما نیز می‌خواهید بدانید چگونه تراز خود را بهبود بخشید و پیشرفت کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تعریف تراز

پیش از بیان راهکارهای افزایش تراز، لازم است که شما تعریف دقیق تراز را بدانید. بسیاری از داوطلبان تعریف مشخصی از تراز در ذهن ندارند و صرفاً می‌دانند که هر چه تراز بالاتر باشد، بهتر است و تراز بالاتر نشان‌دهنده رتبه بهتر است.

اما باید بدانید که تراز عملکرد شما را نسبت به عملکرد کل داوطلبان شرکت‌کننده در یک آزمون نشان می‌دهد. در حالی که درصد هر داوطلب نشان‌دهنده عملکرد فردی او است. تراز شما در هر درس با توجه به نمره خام شما به دست می‌آید. نمره خام همان درصدی است که شما در هر درس کسب می‌کنید.

راهکارهای افزایش تراز

یکی از اصلی‌ترین مواردی که برای افزایش تراز باید به آن توجه کنید این است که نباید روحیه خود را از دست بدهید. در صورتی که نتیجه دلخواه خود را در یک آزمون یا حتی چند آزمون به دست نیاوردید، به هیچ وجه نباید دلسرد شوید و روحیه خود را از دست دهید. چرا که افزایش تراز و تثبیت آن، یک فرایند بلندمدت است و در این فرایند باید صبر داشته باشید و با استفاده از راهکارهایی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم، تراز خود را افزایش دهید.

 

افزایش تراز و رتبه

۷ راهکار برای افزایش تراز

1. به بودجه بندی آزمون پایبند باشید

بدون شک یکی از راه هایی که باعث افزایش تراز شما در آزمون می شود، پایبند بودن به بودجه بندی آزمون است.سعی کنید که برنامه ریزی دقیقی برای آزمون ها داشته باشید و از فاصله زمانی بین آزمون ها نهایت استفاده را بکنید.

هفته اول را به مطالعه دروس اختصاصی و چالشی‌تر بپردازید و هفته دوم را به مرور مباحث، تست‌زنی بیشتر و رفع نواقص اختصاص دهید تا در نهایت بتوانید با آمادگی کامل در آزمون حاضر شوید.

2. از کتاب درسی غافل نشوید

کتاب های درسی منبع مهم کنکور

کتاب درسی باید منبع اول و اصلی شما برای مطالعه باشد‌ چرا که تا تسلط کافی و کامل روی کتاب درسی نداشته باشید، تست زنی مفید نخواهد بود و اگر تست زنی خوبی نداشته باشید رشد درصد و تراز هم نخواهید داشت. بنابراین اهمیت کتاب درسی را جدی بگیرید تا هم تست زنی مفیدی داشته باشید و هم شاهد رشد درصد و تراز خود باشید.

3. ساعت مطالعه خود را افزایش دهید

افزایش ساعت مطالعه یکی دیگر از عوامل موثر در بالا رفتن تراز شما است. اگر این هفته ۳۰ ساعت مطالعه داشته اید سعی کنید که هفته بعد ۳۵ ساعت مطالعه مفید داشته باشید. فراموش نکنید که اگر می خواهید افزایش تراز داشته باشید باید افزایش ساعت مطالعه هم داشته باشید.

4. روش های مطالعاتی مختلف را امتحان کنید

سعی کنید که‌ روش های مطالعاتی و همچنین عادت های مطالعاتی مختلفی را امتحان کنید. اگر در چند آزمون به نتیجه دلخواه خود نرسیدید، باید به فکر تغییر روش های مطالعاتی خود باشید. به یاد داشته باشید که استفاده از روش های یکسان و پیمودن راهی تکراری و انتظار نتیجه متفاوت داشتن، انتظاری غیر معقول و نابجاست.

پس اگر متوجه شدید که روش های مطالعاتی تان باعث افزایش تراز شما نمی شوند، قطعا باید به فکر تغییر آن ها باشید! برای مثال تست زنی خود را افزایش دهید یا اینکه روش مطالعه خود برای درس خاصی را تغییر دهید و روش دیگری را امتحان کنید و…

5. مرور و جمع بندی داشته باشید

از عوامل دیگری که باعث افزایش درصد و تراز شما می شود، مرور مناسب است. سعی کنید که پارت های مروری در زمان مناسب مثل آخر هفته ها در برنامه خود بگنجانید و در این پارت ها، به مرور تست های غلط و نواقص خود بپردازید.

همچنین در زمان مرور می توانید به مرور تست های غلط و نزده آزمون های قبل بپردازید تا در آزمون بعدی آن ها را تکرار نکنید! 2 روز قبل آزمون، جمع بندی و مرور کلی بر تمام مباحث آزمون داشته باشید تا عملکرد خوبی در آزمون داشته باشید.

6. هنر آزمون دادن را بیاموزید

هنر درست آزمون دادن برای افزایش تراز کنکور

از دیگر عوامل موثر در تراز بالا ، مدیریت آزمون است. به یاد داشته باشید که آمادگی برای آزمون ۵۰ درصد کار است و مدیریت آزمون ۵۰ درصد دیگر ؛ بنابراین علاه بر اینکه خود را برای آزمون آماده می کنید باید حتما مدیریت سر جلسه را هم جدی بگیرید!

برای این ‌کار شما باید بتوانید که اولا زمان خود را مدیریت کنید برای این کار حتما تست های زماندار کار کنید تا در جلسه آزمون با بحران کمبود زمان مواجه نشوید.

ثانیا از تکنیک های مختلف مثل ضدبدر منها، بازگشت و زمان های نقصانی استفاده کنید و ثالثا استرس و هیجان خود در جلسه آزمون کنترل کنید تا در نهایت بیشترین بهره وری را از آزمون خود داشته باشید.

7. از تحلیل آزمون غافل نشوید

و در آخر از مهم ترین مواردی که باعث تراز بالا می شود تحلیل آزمون است. سعی کنید که بعد از هر آزمون و ترجیحا در همان روز پس آزمون با استفاده از پاسخنامه تشریحی، تحلیل آزمون دقیقی را انجام دهید. به این صورت که سوالات را به سه دسته غلط ها، نزده ها و صحیح ها تقسیم کنید و تک به تک همه سوالات را بررسی و تحلیل کنید

این کار باعث می شود که متوجه نواقص و کم و کاستی های خود بشوید و درصدد جبران برآیید. مثلا متوجه شوید که علت عمده تست های نزده تان، عدم مرور درست بوده است و سعی کنید که در آزمون بعدی مرور های خود را افزایش دهید. تحلیل آزمون اگر به صورت دقیق و درست انجام شود، یکی از راه های بسیار موثر برای افزایش تراز و درصد است.

سخن پایانی

افزایش تراز یک فرآیند بلند مدت است و نیاز به تلاش زیاد و صبر دارد بنابراین با کمک گرفتن از راهکارهایی که اشاره کردیم، و با صبر و حوصله، برای رسیدن به تراز ایده آل خودتان تلاش کنید. فراموش نکنید که نباید توی این راه دلسرد شوید و تا رسیدن به تراز دلخواهتان دست از تلاش نکشید.

نکته: توجه داشته باشید که مطالب را حفظ نکنید بلکه با مفهومی خواندن، آن ها را به خاطر بسپارید.

 

همین حالا با آفاق

تغییری که می توانید ببینید

آیا شما هم به دنبال قبولی و کسب بهترین نتیجه در کنکور هستید؟ ما در موسسه ی کنکور تقویتی آفاق به شما برای رسیدن به این هدف کمک می کنیم تا از مسیری درست و با روشی اصولی به خواسته‌تان برسید. برای این مهم، برترین اساتید و مشاوران با ما همکاری می کنند.

با آفاق تماس بگیرید

همواره شاد و سلامت و موفق باشید 🙂

گردآورنده: سرکارخانم سلیمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *